Ofte stilte spørsmål

Hva er forskjell mellom display og sjokkselger?

Det er mange begreper som benyttes for selgende bølgepapp materiell i dagligvarehandelen. Mange sier display – andre sier sjokkselgere.
Vi opplever ofte en begrepsforvirring, men vi snakker om samme sak. Andre bruker også impulsselger, markedsmateriell, POS (point of sales), men også «kartongene deres»!

Det viktigste er at vi kommer frem til en felles forståelse – «kjært barn har mange navn»!

Hvordan velge leverandør av sjokkselgere / display?

Å velge display- /sjokkselgerleverandør avhenger ofte av hvor du er i prosessen. Prismessig har det av erfaring vært vurdert lavkostland, men «billig» kan ofte bli dyrt. Ønsker man en trygg prosess, garantert god kvalitet på varene, leveringsdyktighet samt mulighet for justeringer på kort varsel velger man en leverandør som kan hele prosessen og som har evnen til alltid å bidra. Benytter man en totalleverandør bidrar denne med alt fra brief, produktutvikling, grafisk design, produksjon og også levering av dine varer på avtalt sted.

Hvorfor bør jeg velge Glomma Papp display?

Glomma Papp er totalleverandør. Vi gjør alt fra brief til ferdig levert vare. Bedriften produserer både emballasje- og displayvarer. Våre rådgivere kan hjelpe deg med idè utviklingen og kjenner norsk dagligvarehandel som sin bukselomme. Etter samråd og møter med deg som kunde har vi egne konstruktører og grafiske designere som tilrettelegger alt det tekniske som kreves for å produsere. Moderne digitale produksjonslinjer ferdigstiller kreative løsninger i et velsmurt produksjons maskineri før våre gule Glommabiler kjører varene til avtalt lossested.

Hva er bølgepapp og hvilke egenskaper har den?

Bølgepapp er et fantastisk miljøvennlig materiale. Bølgepapp er et emballasjemateriale som brukes til transport- og eksponeringsemballasje for alt fra møbler, bildeler og hvitevarer, til medisiner og næringsmidler, og er verdens mest anvendte transportemballasjemateriale. Bølgepapp produseres i flere ulike fluter fra 1 mm til 7 mm tykkelse. Bølgepapp består av 3 til 5 lag med ulike type papir. Det er resirkulerbart, miljøvennlig, transportvennlig, økonomisk, fleksibelt, bærekraftig mm.

Hva egner seg best av displaymateriell i dagligvarehandelen?

Glomma Papp sine rådgivere og produktutviklere besitter mye kunnskap og erfaring om norsk dagligvarehandel. Etter mange års fartstid og tilstedeværelse har det vært stor utvikling og mange endringer. Å ha kunnskap om plassering i butikk, type løsning og hvilke restriksjoner som må følges fra kjedene er verdifull kunnskap når du skal utvikle materiell. Spør oss – vi bistår gjerne!

Hvilke størrelser og format benyttes for sjokkselgere?

Bølgepapp er et særdeles anvendelig materiale og som kan utvikles og produseres med stor kreativitet. Å kjenne til hva som egner seg best for god funksjonalitet er et must i prosessen. Våre ulike plateformater benyttes i vår produksjon avhengig av hva som skal lages. Det som er viktig å huske er at varene skal fremstå fristende og presenteres på beste vis – uansett om den er montert ute i butikk, eller pakket på forhånd på et pakkested og transportert på pall til et utsalgssted. Våre produktutviklere utvikler sjokkselgeren avhengig om varene er beregnet for barn eller voksne. Blikkfang er naturlig nok et avgjørende element for å skille seg ut og bli lagt merke til. Plakat og ren informasjon settes derfor i lett lesbar høyde for kjøperen.

Hva er sjokkselgere?

Sjokkselger, impulsselger, POS (point of sales) eller display er felles begrep. Glomma Papp produserer sjokkselgere i bølgepapp. Et unikt miljøvennlig materiale som kan formes til de mest kreative løsninger. Vi kan tilpasse sjokkselgeren etter den bestemte merkevaren som skal stilles ut. Det er flott å se en sjokkselger i butikk som bugner av varer. Varene trer spesielt godt frem når man får printet ønsket budskap til forbrukeren på selve sjokkselgeren. Og ved å bruke en sjokkselger i papp er det enklere å plassere varene strategisk med tanke på mersalg.

Hvordan produseres materiellet?

Selve produksjonen av sjokkselgere er en prosess som krever en dyktig produktutvikler som kan få laget en optimal løsning som skaper mersalg for den aktuelle merkevaren. Deretter skal det kreeres et grafisk design på alle deler som skaper et ønsket blikkfang. I dag produseres sjokkselgere digitalt trykkmessig og på skjærebord. Sidene volumet oftest er mellom 100-3000 sett/del kreves det mange hender for å ferdigstille varene. Etter trykk og skjæring skal delene ofte sammenføyes/limes og kanskje pakkes i plastsett med alle nødvendige deler. Sokkel, kassett/overdel, hyller, kryssinnlegg, plakat, yttereske, monteringsanvisning, pegger, vaskeklosser, plastbrett som displayet kan stå på osv osv. er noen av de delene som ett display kan inneholde.

Hvordan trykkes materiellet?

I dag digital trykkes sjokkselgere på en HP Scitex 17000 trykk maskin med en unik trykkvalitet – i store formater. Svært godt egnet for bølgepapp. God dekkevne og så detaljrik at den kan måle seg med offset

Hva koster en sjokkselger?

Nøyaktig pris gis når displayet er ferdig konstruert og mengde trykk på deler er avtalt. Da kjenner man stansekostander, reprokost og hvilke elementer som er kostnadsdrivende for det spesifikke display. Pris vil variere ifht om man bestiller et svært lavt opplag eller om man ønsker et større volum. Større opplag har lavere stk pris pga startkostnader. Avhengig av løsning og prosjekt kan pris pr sett ligge fra ca Kr; 100-500,- pr sett + materialkostnader

Hva er normal leveringstid

Fra godkjent dummy/konstruksjon, og ferdige trykkfiler, beregnes det normalt 15 arbeidsdager frem til levert vare.

Hvordan sender jeg trykkfiler?

Som oftest vil trykkfiler til et display være på mange MB. Da er mail uegnet. På våre nettsider kan du gå inn på link og laste filene direkte opp til vår reproavdeling eller du kan maile oss en we-transfer link for nedlasting. Avtal med en av våre rådgivere for beste løsning.

Hvordan booker jeg et møte med Glomma Papp?

Gå inn på våre nettsider og finn en kontakt. Mail eller ring oss gjerne – vi reiser deretter gjerne inn til deg for et fysisk møte for å unngå å spille tid da dette er kampanjevarer som oftest skal ferdigstilles ila få uker.

Hva må jeg vite før jeg tar kontakt med Glomma Papp?

Våre rådgivere hjelper deg med alle faser i prosessen. Har du selve merkevaren, brett som denne skal stå i og en formening om sjokkselgeren skal monteres ute i butikk, eller pakkes på et lager, er vi godt i gang. Gode løsninger løses raskt – mirakler tar noe lengre tid.

Er montering av displayet (sjokkselgeren) vanskelig og utfordrende?

Montering trenger ikke være vanskelig. Det er klart vi kan hjelpe deg. Sjokkselgere og Markedsmateriell produserer og leverer et enormt spekter av storformat-, dekor- og displayprodukter, hvor montering er en viktig del av leveransen. For deg som kunde er det en ekstra trygghet at produksjon og montering blir gjort av samme leverandør. Vi er fleksible når det gjelder å oppfylle våre kunders ønsker. Hos oss får du all den hjelpen du trenger. Trengs det en monteringsanvisning lager vi denne og sender sammen med produktet.

Må jeg benytte et reklamebyrå Ift. grafisk design?

Glomma Papp har egne spesial grafiske formgivere som kjenner alle forutsetninger for å lykkes med å kreere et godt resultat på denne type materiell. Å tenke stort og i 3D er ofte en utfordring for mange i den kreative bransjen. Våre eksperter utvikler skisser og ferdigstiller trykkfiler til repro teknikerne. De sistnevnte sjekker alt relevant materiell før filene går til produksjon. Dette gjelder fonter, oppløslighet på bilder, utfallende trykk og trykk der det skal være trykk og ikke osv osv. En grundig kontroll er smart – etter produsert vare kan det bli dyrt hvis noe ikke er som det forventes. Er noe uklart ifht fargeprofiler kontaktes du av våre reproteknikere ved avvik.

Still oss spørsmål

Fyll ut skjemaet. – Vi svarer deg så snart vi kan!

Når du klikker på meld din interesse, gir du tillatelse til at vi kan lagre og behandle de personlige opplysningene som ble gitt ovenfor.