Det er ikke hver dag vi blir bedt om å lage emballasje for sveisemasker. Så da 3M kontaktet oss fordi de trengte innpakning til Speedglas 9100, slo vi sammen våre beste hoder. Bestillingen fra den internasjonale giganten var klar: emballasjen skulle skille seg ut og være et blikkfang.
– Emballasjen er et stort løft for vår eksponering i butikk. Når kunden nærmer seg hyllene er Speedglas-produktene virkelig et blikkfang.
Börje Sander, selger av personbeskyttelse, 3M Sverige
– Den nye innpakningen gir oss mer oppmerksomhet enn konkurrentene. Det var akkurat det vi ønsket da vi briefet om prosjektet.
Maria Junevik, emballasjekoordinater, 3M Sverige
Hjelmen måtte gjerne være synlig, slik at esken kunne plasseres i et display. Vi startet ganske forsiktig, og skisset opp en variant med et vindu. Pluss en til. Og en til. Og alle var enige om at eskene var fine. Men Ulf-Petter og resten av emballasjegjengen ville gjerne ta den enda litt lenger. Hva med et større vindu, formet som et slags visir? Se, der løsnet det. Kunden sa seg enig i at dette var et knakende godt forslag, og etter oppfordring fra dem, kunne vi videreutvikle idéen. Men siden plast ikke akkurat er vårt hovedområde, kontaktet vi Rikter Svendsen i Fredrikstad. I tett samarbeid med dem, oppdragsgiveren og fabrikanten i Nord-Sverige, endte vi opp med en løsning som nærmest ble en liten hjelm i seg selv. Det stilige sluttproduktet kan brukes både med og uten plasten i front, og viser fram hjelmen på en veldig god måte. Det syntes også juryen i WorldStar, som ga oss premie i hele tre kategorier: forbrukerpakning, forhandlerdisplay og transportemballasje. Det er vel bare å slå fast at i kontorene våre sitter det konstruktører og produktutviklere i verdensklasse.
Da tanken om et «plastvisir» slo ned i hodene våre et sted mellom kontoret og kjøkkenbenken, var vi ikke seine om å kontakte Rikter Svendsen for å diktere dem tegningene våre. Etter noen testrunder var løsningen komplett. Emballasjen består av tre deler i bølgepapp og én del i plast. Denne plastfilmen forsterker pappen og beskytter sveisemasken – ikke bare under transport, men også mot støv og fingermerker. Dessuten sørger den for at produktet skiller seg ut i butikken. Hvis hjelmene sendes ut som separate pakker, får de et ytterlokk over seg. Dette har god styrke og gjør at varene lett kan stables i hyller eller på podier. Når esken er framme, er det bare å løfte lokket av. Ta-da! Der har vi en hjelm som faktisk blir eksponert fra tre sider uten å dekkes av høye pappkanter. Og skråstillingen av hjelmen inne i emballasjen ser skikkelig tøft ut, samtidig som pallplassen utnyttes maksimalt. Sånt må vi også tenke på når vi lager emballasje.
Hver eske, sin historie
Når mange involveres i én og samme emballasjeløsning, bruker vi ofte litt mer tid på å komme fram til sluttproduktet. Men da er vi til gjengjeld mange som går rundt og tenker at «denne emballasjen er min». Det er jo egentlig ganske fint, synes vi.
Vi pakker inn så det synes!
Det letteste ville kanskje vært å lage alt i papp. Men har man først fått en god idé, er det vanskelig ikke å forfølge den.
Det tilpasningsdyktige materialet
Bølgepapp har flere åpenbare fordeler. Det er miljøvennlig, transportvennlig, resirkulerbart, økonomisk og fleksibelt. Med bølgepapp kan vi svare på store kjempeordre og små spesialordre, samtidig som vi holder kostnadene nede.